دبیرستان پسرانه خاتم الا نبیا ء(ص)شهرستان بم

نشانی: خیابان زید تلفن ۲۳۱۹۲۲۰

دبیرستان پسرانه خاتم الا نبیا ء(ص)شهرستان بم

نشانی: خیابان زید تلفن ۲۳۱۹۲۲۰

میکروب شناسی

میکروب‌های گرفتار شده در بلورهای یخ می‌توانند برای بیش از 100 هزار سال زیر 3 کیلومتر برف زنده بمانند. این یافته از این نظریه پشتیبانی می‌کند که شاید زندگی در دوردست‌ها در جهان‌های یخی سامانه‌ی خورشیدی ما وجود داشته باشد.

  باکتری‌های زنده در نمونه‌های برداشت‌شده از ژرفای 4 کیلومتری جنوبگان پیدا شده‌اند، گرچه برخی دانشمندان گفته‌اند که آن میکروب‌ها در پی آلودگی نوک مته‌ها یا در آزمایشگاه به بلورهای یخ راه یافته‌اند. اما در سال 2005 نیز باکتری‌هایی با دیرینگی 32 هزار سال به صورت خفته در آبگیر یخ‌زده‌ای در آلاسکا یافت شدند.

  اکنون بافورد پرایس و رابرت رُده، فیزیکدان‌های دانشگاه کالیفرنیا در برکلی ایالات متحده‌ی آمریکا، سازوکاری پیشنهاد کرده‌اند که توضیح می‌دهد چگونه میکروب‌ها می‌توانند در چنین شرایط سختی زنده بمانند.

  آنان می‌گویند لایه‌ی نازکی از آب مایع خودبه‌خود پیرامون میکروب را فرا می‌گیرد. سپس، گازهای اکسیژن، هیدرژن، متان و گازهای دیگر از حباب‌های هوا به درون آن انتشار می‌یابند و غذای کافی را برای میکروب فراهم می‌سازند.

  بنابراین، هر میکروبی می‌تواند در یخ جامد زنده بماند و دمای پایین‌تر از 55- درجه سلسیوس و فشار 300 اتمسفر را تحمل کند. در چنین شرایطی میکروب‌ها نمی‌توانند تولید مثل کنند، اما می‌توانند هر آسیب مولکولی را ترمیم کنند و تا هزاران سده زنده بمانند.

  منبع:

  Microbes can survive 'deep freeze' for 100,000 years, NewScientist.com news service, October 2007

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد